• خطاهای   شناختی

    خطاهای شناختی

  • علامت افسردگی در کودک

    علامت افسردگی در کودک

  • تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

    تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

  • سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

    سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

  • اضطراب و ترس

    اضطراب و ترس

  • ناخن جویدن

    ناخن جویدن

  • پیشبینی طلاق عاطفی

    پیشبینی طلاق عاطفی

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

سندروم آسپرگر (اسپرجر) و راههای تعامل با مبتلایان

 

اختلال آسپرگر (اسپرجر) از اختلالات فراگیر رشد است. ویژگی اصلی اختلال آسپرگر افت و آسیب شدید و مستمر به تعامل های اجتماعی و پیدایش الگوهای رفتار و فعالیت تکراری است. اگرچه این ویژگی ها موجب اختلال قابل توجه در عملکرد فرد به لحاظ بالینی می شود، تأخبر قابل توجه بالینی در رشد شناختی و مهارت های خود یاری متناسب با سن ایجاد نمی شود. هر چند این اختلال به در خود ماندگی (اوتیسم) شبیه است، موردهای مبتلا به سندروم آسپرگر از نظر زبان و ارتباط ، نقص کمتری نسبت به کودکان در خود مانده (اوتیستیک) دارند. این اختلال بیشتر در جنس مذکر رایج است و اکثر موردهای آن مادام العمر هستند.

در زیر به نکاتی درباره زندگی و رفتار با بچه هایی که سندروم اسپرجر (آسپرگر) دارند اشاره کرده ایم. افرادی که این سندروم را دارند، "اسپی" یا اسپرجین" نامیده می شوند.

۱. فکر نکنید که اسپرجر (آسپرگر) نوعی بیماری است. به آن با دید نوع شخصیتی بنگرید. هر نوع شخصیتی برای خودش نکات مثبت و منفی دارد. افرادی که سندروم اسپرجر دارند عموماً بسیار باهوشند، ولی در مهارت های اجتماعی مانند کنترل اضطراب، تصمیم گیری و خوش بینی، به کمک نیاز دارند.


2. برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد این سندروم، با روانشناس، مددکار اجتماعی، تراپیست یا روانپزشک مشاوره کنید. اگر در خانواده خود فردی با سندروم اسپرجر دارید، بهتر است با افراد فوق مشاوره کنید و یک پلان درمانی برای کمک به زندگی روزانه آنها بیابید.

3. از پلان درمانی برای توسعه مهارت های اجتماعی استفاده کنید. چیزهایی که تمرین می کنید میتواند شامل نحوه مکالمه با افراد در موقعیت های اجتماعی مختلف بشود.

در ادامه بخوانید ...

 

4. یاد بگیرید که زمان مناسب برای نزدیک شدن و تماس با این افراد چه زمانی است. چیزهایی که یاد گرفته اید را تمرین کنید و توصیه های پلان درمانی را دنبال کنید.


5. یاد بگیرید که کدامیک از جنبه های خاص این سندروم شما را بیشتر به دردسر می اندازد و سعی کنید روی آنها کار کنید.


6. یاد بگیرید که با مردم حرف بزنید و سر آنها داد نزنید. در مکالمات دونفره سعی کنید 60 درصد زمانتان را به گوش دادن و 30 درصد را به حرف زدن بگذرانید. هر بار بیشتر از 5 تا 10 دقیقه حرف نزنید. این یعنی حرف زدن یک طرفه. بگذارید طرف مقابل هم حرف بزند.


7. رفتار طرف مقابل به هنگام ناراحتی را زیر نظر داشته باشید و آن را به یاد داشته باشید. از دیگران بپرسید که چه چیزهایی باعث ناراحتی او می شود و سعی کنید در آینده آنها را تکرار نکنید و ناراحتی ایجاد نکنید.

۸. تماس چشمی را حفظ کنید، ولی به او زل نزنید. بهترین راه برای برقراری تماس چشمی این است که مدت کوتاهی به چشم چپ او نگاه کنید و مدتی هم به چشم راست او نگاه کنید.

منبع: کتاب روانشناسی مرضی کودک ـ تألیف: فلیپ سی.کندال ـ ترجمه دکتر بهمن نجاریان ، ایران داودی / سایت میگنا (با ویرایش)