• خطاهای   شناختی

    خطاهای شناختی

  • علامت افسردگی در کودک

    علامت افسردگی در کودک

  • تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

    تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

  • سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

    سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

  • اضطراب و ترس

    اضطراب و ترس

  • ناخن جویدن

    ناخن جویدن

  • پیشبینی طلاق عاطفی

    پیشبینی طلاق عاطفی

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

افسردگی از نوع فیسبوکی

 

آیا از آن دسته آدم‌هایی هستید که وقت زیادی را در چت‌روم‌ها و وبسایت‌های اجتماعی می‌گذرانید؟

 

فیسبوک یک شبکه اجتماعی خوب است البته با قابلیت اعتیاد بالا .اگر شما مدت زمان زیادی را در فیس بوک می گذرانید ،به احتمال زیاد یک معتاد به فیس بوک هستید.

هرچند امروزه استفاده از وب‌ سايتهاي اجتماعي براي مطلع شدن از حال همديگر بسيار معمول شده اما اين روش مي‌تواند موجب افسردگي و غمگيني شما شود.

دکتر گوئن اوکيف محقق در زمينه سايت‌هاي اجتماعي و تاثير آن روي کودکان و نوجوانان در اين باره گفت: سايت فيس‌بوک داراي جنبه‌هاي خاصي است که مي‌تواند براي کودکاني که از کمبود اعتماد به نفس رنج مي‌برند خطرناک باشد.

اين کودکان با ديدن تصاوير شاد دوستانشان در فيس‌بوک که اوقات بسيار خوشي را سپري مي‌کنند، يا موقعيت‌هاي خوبي در زندگي خود به دست آورده‌اند يا مانند اين‌ها، ممکن است احساس سرخوردگي و نااميدي پيدا کرده و حتي تصور کنند هيچ نکته مثبتي در زندگي آن‌ها وجود ندارد.

ممکن است بعضي از نوجوانان از امکانات يا شرايط برابر با ديگران برخوردار نباشند و با ديدن اين تصاوير زمينه براي ابتلا به افسردگي در آن‌ها فراهم شود.

استفاده بيشتر از اين قبيل سايت‌هاي اجتماعي از جمله فيس‌بوك باعث مي‌شود بيشتر مواقع باور كنيد كه ديگران شادتر از شما هستند چون اكثريت مردم ترجيح مي دهند تصاوير چهره‌هاي شاد و خندان خودشان را روي صفحاتشان بگذارند و تماشاي تصاوير شاد از ديگران، شما را تحت تاثير قرار مي‌دهد، به طوري كه تصور مي‌كنيد ديگران هميشه شاد هستند و زندگي‌هاي خوبي دارند.

اين در حالي است كه شما اغلب فراموش مي‌كنيد كه اينها فقط تصاويري هستند كه به دقت و از روي عمد از لحظه‌هاي شاد و براي منتشر كردن روي سايت از سوي افراد انتخاب مي‌شوند در حالي كه در واقعيت تمام مردم در زندگي‌شان غم و شادي را در كنار هم تجربه مي‌كنند. اين تصاوير در واقع حسي دروغين را به بيننده منتقل مي‌كنند.

تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که فیس بوک می‌تواند با افسردگی مرتبط باشد، مخصوصاً در نوجوانان. معتادان به اینترنت با ارتباطات انسانی واقعی در کشمکش هستند و معمولاً همراهی ندارند و دیدگاهشان به دنیا تا حدی غیرواقعی است. برخی متخصصین حتی آن را "افسردگی فیسبوکی" می‌نامند. در یک تحقیق که در سال 2010 انجام گرفت، محققان دریافتند که حدود 2/1% از افراد بین 16 تا 51 سال زمان بی‌اندازه‌ای را در اینترنت سپری می‌کنند و این افراد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی متوسط تا شدید هستند. اما محققان این نکته را نیز خاطرنشان کردند که مشخص نیست که استفاده زیاد از اینترنت موجب افسردگی می‌شود یا نه یا اینکه افراد افسرده تمایل بیشتری برای گذراندن وقت خود در اینترنت دارند یا نه.

 

و اما راه درمان:

 

امان از آن روز که فیس بوک تبدیل به عادت برای کاربرانش شود، چرا که ترک عادت موجب مرض است! البته این ترک عادت زمانی موجبات مرض را فراهم می آورد که از راه و روش صحیح نباشد و به نوعی زور پشت سرش باشد.. ،اگر جزو آن دسته از عاشقان فیس بوک هستید که حتی فکر دل کندن از آن هم برایتان عذاب آور است،امیدواریم این راه کارها بتواند کمک کوچکی باشد برای آزادی دوباره از بند فیس بوک …

 

.یک چارچوب زمانی تعیین کنید

واقعا کار کردن طبق یک جدول زمانبندی شده می تواند کارگشا باشد..یعنی نمی توانید هر موقع هوس فیس بوک کردید ،سراغش بروید و باید محدود کار کنید.می توانید زمان حضور در فیس بوک را نیز کاهش دهید تا کم کم به طور کلی از اعتیاد خارج شوید.

 

.وبلاگ نویسی یا یوتیوبینگ کنید !

وبلاگ نویسی و گردش در یوتیوب واقعا علاج موثر و عالی برای معتادین فیس بوک هستند.شما می توانید به جای گذران وقت در فیس بوک ،یک پست در وبلاگ تان بنویسید و یا ویدیوهای جالب یوتیوب را ببینید.البته وبلاگ نویسی نیز می تواند اعتیاد آور باشد ولی من مطمئنم برای شما اگر که یک معتاد فیس بوکی باشید ، امکان وقوع این اعتیاد کمتر می شود.نگران نباشید !

 

.به خودتان فیس بوک جایزه بدهید

این یکی خیلی شیرین است. می توانید در ازای انجام هر کار یا پروژه ای که برایتان اهمیت دارد، یک فیس بوک به خود جایزه بدهید. به این معنا که هر چه کار انجام شده مهمتر باشد، زمان بیشتری را در فیس بوک بگذرانید. تازه این مدل فیس بوک بازی هیجان و شیرینی بیشتری هم دارد.

 

.توقف و درمان

به شما پیشنهاد می کنم از کامنت گذاشتن در نظرات هر کسی ،یا در همه عکس هایی که شما را تگ کرده اند خودداری کنید.مخصوصا هر موقع که هوس کردید،نباید وضعیت تان را در فیس بوک بروز کنید.در کل باید از هر چیزی که باعث لذت بردن و به دام افتادن شما در فیس بوک می شود ،دوری کنید.البته می دانم که انجام این کارها برای یک معتاد به فیس بوک مشکل خواهد بود ولی برای اینکه از این منجلاب بیرون آیید ،می بایست سختی هایش را نیز تحمل کنید.

 

.سرتان را در جای دیگری گرم کنید !

همیشه سعی کنید وقتی هوس لاگین کردن به فیس بوک خارج از جدول زمانبدی شده تان به سراغتان می آید ،سرتان را در جای دیگری مشغول کنید تا این هوس از ذهنتان دور شود.مثلا می توانید با دوستانتان چت ویدیویی کنید،گیم بازی کنید و یا در مورد نوشتن یک مطلب تازه در وبلاگ تان بیندیشید .

 

و اما تنها راه باقی مانده ….

.حساب خود در فیس بوک را حذف کنید !

می دانم که این حرف می تواند برای شما بسیار گنگ و گیج کننده باشد.پاک کردن پروفایل کاربری و متعاقب آن از دست دادن همه دوستان ،درست مثل این است که بمبی را در کله شما منفجر کرده باشند.ولی بعد از این تفاصیل ،شما باید این کار را بکنید ،فقط محض خاطر خودتان .

این یک اولتیماتوم است ،و من می دانم شاید هیچ یک از شما این کار را انجام ندهد،ولی اگر  قدم های قبلی راه گشا نبوده باشند و شما نیز هنوز در ترک اعتیاد خود به فیس بوک مسر باشید ، آخرین قدم تنها راه موجود است .