• خطاهای   شناختی

    خطاهای شناختی

  • علامت افسردگی در کودک

    علامت افسردگی در کودک

  • تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

    تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

  • سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

    سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

  • اضطراب و ترس

    اضطراب و ترس

  • ناخن جویدن

    ناخن جویدن

  • پیشبینی طلاق عاطفی

    پیشبینی طلاق عاطفی

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

شعله استرس را با یک لیوان آب خاموش کنید.

به دنبال راهي ساده براي رها شدن از زندگي پُراضطراب هستيد؟ پس يک ليوان آب ميل کنيد.
رابطه مصرف آب و کاهش استرس به صورت کاملا مستند ثابت شده است. بعد از اکسيژن، حياتي‌ترين ترکيب براي بدن آب است.
بدون آب، بدن شما دهيدراته (کم‌آب) مي‌شود و توليد هورمون‌هاي قدرتمندي مانند آدرنالين و کورتيزول افزايش مي‌يابد. اين‌ها هورمون‌هايي هستند که در شرايط ستيز و گريز توليد مي‌شوند. به عبارتي اين هورمون‌ها بدن را براي شرايط اضطراري و عکس‌العمل‌هاي ناگهاني و سريع آماده مي‌کنند. به عنوان مثال ضربان قلب را تندتر مي‌کنند، تنفس را شديدتر مي‌کنند و قند خون را بالا مي‌برند...

75 درصد از جسم انسان را آب تشکيل مي‌دهد به همين دليل در کمبود آب، بدن به خوبي کار نخواهد کرد. همه اعضاي بدن ما به ويژه مغز، براي داشتن عملکرد مناسب و صحيح، شديداً وابسته به آب هستند. آب براي بدن مانند روغن براي موتور اتومبيل است. همان طور که اتومبيل بدون روغن متوقف مي‌شود، بدن نيز بدون آب متوقف خواهد شد. خوشبختانه بدن ما به اندازه موتور اتومبيل سختگير نيست و بدون آب نيز براي مدتي به کار کردن ادامه مي‌دهد. البته تحت استرس.
وقتي شما مضطرب هستيد ضربان قلبتان تندتر مي‌شود و با شدت بيشتري نفس مي‌کشيد و در نتيجه بدنتان آب بيشتري از دست مي‌دهد. همچنين در طول زمان استرس، بيشتر اتفاق مي‌افتد که خوردن و آشاميدن را فراموش کنيد. در چنين مواقعي فقط با مصرف مقدار مناسبي آب مي‌توانيد عملکرد خوبي داشته باشيد و بهترين تصميم‌ها را بگيريد.
هيدراسيون (وضعيت آب بدن) و استرس داراي يک چرخه معيوب هستند
استرس مي‌تواند سبب دهيدراسيون (کم شدن آب بدن) بشود و دهيدراسيون مي‌تواند منجر به استرس شود. اين يک چرخه معيوب است که شما مي‌توانيد با افزايش مصرف روزانه آب، آن را بشکنيد؛ مانند استرس، کم‌آبي بدن نيز عوارضي همچون تپش قلب، تهوع، دلهره، ضعف و سرگيجه و سردرد را ايجاد مي‌کند؛ بنابراين مي‌توان با پُرآب نگه‌ داشتن بدن، مقداري از اين‌گونه عوارض جسماني را که استرس سبب آن‌هاست، کاهش داد. پس مصرف آب مي‌تواند علاوه بر خود استرس، عوارض آن را نيز کمتر کند.

چگونه به کم آب بودن بدن پي ببريم؟
1- اگر تشنه هستيد، آب بدنتان کم است و بايد جبران شود.
2- يک راه بسيار ساده و معتبر براي ارزيابي وضعيت آب بدن، رنگ ادرار است. ادرار بايد بي‌رنگ متمايل به زرد باشد (در افراد نرمال و بدون بيماري خاص). ادرار پررنگ نشان از کم‌آبي بدن دارد. هر چه رنگ ادرار تيره‌تر باشد بدن کم‌آب‌تر است. در چنين شرايطي بايد آب مصرف کنيد حتي اگر تشنه نباشيد.

نوشيدني‌ها و مايعات ديگر، مانند آب عمل نمي‌کنند
آب تنها ترکيبي است که در بدن تحت پروسه هضم قرار نمي‌گيرد. آبي که مي‌خوريد، مستقيماً وارد معده مي‌شود و از آنجا به روده کوچک جاري مي‌شود؛ جايي که بخش اعظم آن (بدون تغيير) از لا به لاي ديواره روده، وارد جريان خون مي‌شود. همه نوشيدني‌ها و مايعات ديگر، ابتدا بايد در سيستم گوارش هضم شوند تا آب آن‌ها از مواد ديگر موجود در نوشيدني جدا شده و مورد استفاده بدن قرار گيرد يعني بيشتر آب به دست آمده از آن‌ها صرف به کار انداختن دستگاه گوارش مي‌شود و فقط مقدار اندکي آب براي هيدراته (پر آب) کردن بدن باقي مي‌ماند.
بعضي نوشيدني‌ها مانند چاي و قهوه عملاً بدن شما را کم‌آب‌تر مي‌کنند. چرا که بدن مجبور مي‌شود همه آب به دست آمده از آن نوشيدني را صرف پردازش و متابوليزه کردن کافئين و ساير مواد شيميايي موجود در آن کند. در حالي که احساس تشنگي شما را از بين مي‌برند و شما را از مصرف آب منصرف مي‌کنند.
نوشيدني‌هاي شکر دار، قند خون را به بالاتر از محدوده مناسب مي‌رسانند و اين امر بدن را مجبور مي‌کند تا همه آب به دست آمده از نوشيدني را صرف پروسه پايين آوردن قند خون به محدوده ايمن کند. اين موضوع به ويژه در کودکان از اهميت بيشتري برخوردار است چرا که تمايلشان به يک نوشيدني شيرين زياد است و جسم کوچکشان آسيب‌پذيرتر.
اگر به اندازه کافي آب نخوريد، بدن شما ديگر پيام تشنگي را صادر نخواهد کرد. به جاي تشنگي، پيام گرسنگي از مغزتان مي‌رسد. به عبارت دقيق‌تر هنگامي که تشنه هستيد آن را به صورت گرسنگي درک خواهيد کرد. نتيجتاً در پاسخ به پيام کم‌آبي بدن، به دنبال غذا خواهيد رفت. از آنجايي که جريان هضم غذا نيازمند آب است بدن با سرعت بيشتري کم‌آب‌تر مي‌شود. اين مي‌تواند پاسخ سۆال کسي باشد که مي‌پرسد: چرا مصرف کم آب، نهايتاً منجر به چاقي مي‌شود؟
کم شدن آب بدن به افزايش درد منجر مي‌شود
وقتي بدن در حالت دهيدراته قرار مي‌گيرد، مغز، آب را به بخش‌هايي از بدن که نياز بيشتري به آن دارند مي‌فرستد. براي انجام اين عمل، مغز از نوعي پيغامبر عصبي به نام هيستامين استفاده مي‌کند. هنگامي که هيستامين با حس‌گرهاي درد برخورد مي‌کند حس شديدي از درد و استرس شروع مي‌شود. اين مطلب نيز خاصيت آرام‌بخشي آب را ثابت مي‌کند.
مهم‌تر از همه، مغز شماست
در بين اعضاي بدن، مغز بيش‌ترين نياز را به آب دارد. 85 درصد از سلول‌هاي مغز را آب تشکيل مي‌دهد. مغز براي توليد انرژي مورد نياز خود، نيازمند آب و گلوکز است.
کمبود آب در مغز منجر به دلهره، عصبانيت، افسردگي و اختلال در تفکر، مي‌شود. تصور کنيد که اين عوارض چه تأثير عميقي در قدرت يادگيري فرزند شما خواهند داشت.
به آرامي بدنتان را هيدراته کنيد
چنانچه به اندازه کافي آب مصرف نمي‌کنيد، بايد مقدار آب مصرفي روزانه خود را به تدريج افزايش دهيد. بدن شما به کم‌آبي عادت کرده است و افزايش ناگهاني مصرف آب به بيش از ظرفيت فيلتراسيون کليه‌ها، ممکن است شما را با مشکلات جدي روبه رو کند.
در اين‌ باره به توصيه‌هاي زير توجه کنيد:
* به مقدار آب مصرفي خود، روزانه يک ليوان اضافه کنيد.
* توجه داشته باشيد که با بيشتر شدن مصرف آب، حجم ادرار نيز بايد به همان اندازه افزايش يابد.
* چنانچه به دنبال مصرف آب زياد، متوجه علائمي مانند تورم قوزک پا يا دور چشمانتان شديد، با پزشک خود مشورت کنيد.
* افزايش مصرف آب به بيشتر شدن دفع نمک از بدن سبب مي‌شود؛ بنابراين بعد از دو هفته مي‌توان مقدار اندکي نمک دريايي به رژيم غذايي روزانه اضافه کرد.
با مصرف به اندازه‌ي آب، به خودتان ثابت کنيد که آب خوردن، استرس را از بين مي‌برد.تبیان