• خطاهای   شناختی

    خطاهای شناختی

  • علامت افسردگی در کودک

    علامت افسردگی در کودک

  • تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

    تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

  • سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

    سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

  • اضطراب و ترس

    اضطراب و ترس

  • ناخن جویدن

    ناخن جویدن

  • پیشبینی طلاق عاطفی

    پیشبینی طلاق عاطفی

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

گل درمانی و سلامت روحی.

گل ها در فرهنگ اصيل ايراني نماد لطافت و نو شدن هستند و از آن ها در کارهاي زيادي از جمله رنگرزي يا تهيه گلاب بهره گرفته مي شد. در کتب کهن ما نيز همنشيني گل به عنوان يکي از راهکارهاي ايجاد آرامش مطرح شده است. محققان به تازگي دريافته اند رايحه گل ها به ويژه گل رز در تقويت حافظه و افزايش آرامش موثر است. آن ها اين يافته هاي جديد را با علومي ديگر پيوند زده اند و شيوه اي به نام گل درماني را ابداع کرده اند...

گل درماني به عنوان يک شيوه درمان طب کل نگر، اگر همراه با طب سوزني انجام شود بسيار مطلوب است اما تاکنون در کشور ما استفاده چنداني از آن نشده است. در واقع ماجرا از آن جا آغاز شد که دانشمندان دريافتند قسمتي از مغز که متعلق به به يادگيري است با بوييدن برخي گل ها از جمله رز تقويت مي شود. در ادامه تحقيقات مشخص شد که بوها بر سطح هورمون هاي استرس و جنسي، سيستم دفاعي بدن افکار، گرايش هاي شخصي، حرارت بدن و سوخت ساز بدن اثر مي گذارند.

گل درماني و سلامت روحي

اهميت گل ها در هياهوي شهرها و زندگي امروزه بيشتر هم مي شود زيرا طبق تحقيقات، آلودگي هوا باعث کاهش يا از بين رفتن بوي گل ها و در نتيجه فوايد آن ها مي شود. تحقيقات دانشگاه ويرجينيا ثابت کرده که بوي گل ها در هواي پاکيزه تا هزار متر دورتر مي رسد اما در هواي آلوده در 200متري نيز قابل استشمام نيست. بي گمان آلودگي هاي محيطي تاثير نامطلوبي بر روح و جسم و روان آدمي مي گذارد و در اين گير و دار خودروها و صنايع آلاينده نيز باعث مي شوند که جريان هوا و باد نتوانند بوي گل ها را انتقال دهند.
يافته هاي حاصل از تحقيقات گسترده علمي نشان مي دهد که گل درماني تاثير شگرفي در سلامت روحي افراد دارد و پزشکان نيز از درمان روحي به عنوان پيش زمينه آغاز درمان جسماني بيماران بهره مي گيرند. گريز از استرس، غم، نااميدي، احساس گناه و سرزنش، شک و ترديد، عدم اعتماد به نفس، بي حوصلگي ، حسادت و بدبيني از فوايد درمان با روش گل درمني عنوان شده است. نکته اي که دراين روش حايز اهميت است سالم و بدون عوارض بودن گل هاست. به همين دليل به نظر مي رسد گل ها در شهرهاي آلوده بو ندارند. با وجود اين ، کمک گرفتن از طبيعت، هنوز هم از بهترين راه هاي ايجاد آرامش و برطرف کردن استرس است زيرا تاثير مثبت، آرامش، شادي و نشاط منحصر به فردي بر اثرحضور در طبيعت در رفتارها و احساسات انسان ديده مي شود.

چگونه خوب مي شويم!

اجازه بدهيد با يک مثال ملموس و ساده شروع کنيم. اگر يک گلدان نو بخريد يا چند شاخه گل روي گلدان ميز ناهار خوري بگذاريد هم اين تاثير مثبت را احساس خواهيد کرد. روان شناسان حتي مي گويند حس مشارکت بين افراد خانواده هم با وجود گل ها بيشتر مي شود.
در ضمن محققان به اين نتيجه رسيده اند که رنگ گل ها به دليل توليد يک طول بينايي در آزاد شدن سه نوع هورمون هاي آرامش دهنده ايجاد کننده هيجان و موثر بر خلق و خو تاثير مي گذارد و همان طور که ذکر شد بوييدن گل ها نيز به عنوان يک روش درماني مطرح است. اما بوييدن گل چگونه درمان تلقي مي شود. اعصاب بويايي از طريق تحريک کننده هاي شامه اي، دستگاه عصبي را تحريک و غدد درون دريز را فعال مي کند. در نتيجه پيک هاي شيميايي-عصبي ساخته مي شوند. آدرنالين و ايندورفين که جزو اين پيک ها هستند نقش زيادي در تنظيم تعادل بدن دارند.
نمونه هاي ملموسي از عملکرد اين روش درماني در دست است به عنوان نمونه محققان از بوي رز در روان درماني استفاده مي کنند زيرا اين رايحه در بدن ما حس هارموني و امنيت ايجاد مي کند و به قلب انرژي تازه مي بخشد. بوي گل رز حمايت کننده رواني بسيار خوبي براي دوران حاملگي است که مشکلات قاعدگي و يائسگي را برطرف و از سقط جنين جلوگيري مي کند.هفت صبح